La Lectura Fàcil al Codi d’Accessibilitat de Catalunya
El 28 de novembre de 2023, el Departament de Drets Socials
de la Generalitat de Catalunya va presentar
el Codi d’Accessibilitat de Catalunya
que desplega la Llei d’Accessibilitat del 2014.
El Codi d’Accessibilitat determina les condicions, els requisits
i les solucions d’accessibilitat necessàries perquè els espais d’ús públic,
els edificis, els mitjans de transport, els serveis, els productes
i els processos de comunicació garanteixin
l’autonomia, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació
de les persones amb discapacitat
o amb altres dificultats d’interacció amb l’entorn.
Pel seu compliment els serveis públics hauran d’aplicar
una sèrie de mesures on la Lectura Fàcil té un paper clau.
Les administracions hauran de:
- Garantir l’accessibilitat dels documents públics.
- Garantir l’accessibilitat de les senyalitzacions i dels panells informatius.
- Elaborar i posar en pràctica un pla d’accessibilitat cognitiva.
- Formar el personal d’atenció al ciutadà per oferir els serveis de manera inclusiva.
Els museus i equipament culturals hauran de:
- Garantir l’accessibilitat de la informació sobre els serveis i productes que presten.
- Garantir l’accessibilitat dels continguts.
- Garantir l’accessibilitat cognitiva de les pàgines webs.
- Elaborar i posar en pràctica un pla d’accessibilitat cognitiva.
- Formar el personal d’atenció al públic per oferir els serveis de manera inclusiva.
Els serveis de transport hauran de:
- Garantir l’accessibilitat de la informació sobre els serveis i productes que presten.
- Garantir l’accessibilitat de les senyalitzacions i dels panells informatius.
- Garantir l’accessibilitat cognitiva de les pàgines web.
- Elaborar una diagnosi sobre l’accessibilitat.
Els serveis de salut i socials hauran de:
- Garantir l’accessibilitat de les comunicacions amb els pacients/usuaris.
- Garantir l’accessibilitat de les campanyes de sensibilització i educació sanitària i social.
- Formar el personal en tècniques d’acompanyament, guia i comunicació.
Els serveis educatius hauran de:
- Garantir l’accessibilitat dels materials i continguts educatius.
- Garantir l’accessibilitat de les proves de coneixement.
Els serveis de consum hauran de:
- Garantir l’accessibilitat dels procediments i tràmits.
- Garantir l’accessibilitat dels continguts.
- Garantir l’accessibilitat de les senyalitzacions i dels panells informatius.
Des de fa més de 20 anys l'ALF treballa per l'accessibilitat cognitiva.
Aquests són alguns dels serveis que oferim
per ajudar els serveis públics a complir amb el Codi:
- Diagnosi sobre la claredat dels textos.
- Disseny de plans d’accessibilitat.
- Redacció i adaptació de textos a Llenguatge Clar i Lectura Fàcil.
- Maquetació accessible, disseny i il·lustracions.
- Supervisió de tot el procés d’edició.
- Validació segons la norma UNE 153101:2018 EX de Lectura Fàcil.
Publicat el 30 de novembre de 2023

